Úsek ekonomiky ZSSK aktuálne podľa hovorcu Tomáša Kováča spracováva
odhad očakávaného vývoja nákladov a výnosov za rok 2020 v troch
variantoch trvania krízových opatrení a redukcie dopravných výkonov pre
varianty jedného, troch alebo šiestich mesiacov. Nedá sa totiž
momentálne predpokladať, ako dlho bude mimoriadny stav trvať. "Prvé
odhady výpadku tržieb sú nepomerne vyššie než odhadovaná úspora nákladov
a z tohto dôvodu je nutné hľadať a navrhnúť opatrenia, ktoré prinesú
úsporu aj v ďalších nákladoch," podotkol.
V súčasnosti jazdia vnútroštátne vlaky ZSSK podľa sobotného grafikonu.
Odhadovaná úspora pri redukcii výkonov počas jedného mesiaca pri
aktuálne nastavenom grafikone predstavuje podľa Kováča v prípade
poplatku za dopravnú cestu 1,2 milióna eur a úspora trakčných zdrojov
(nafta a elektrina) je zhruba 1,5 milióna eur. "Máme teda nižšie
náklady na energie a palivo. Menej budeme platiť Železniciam Slovenskej
republiky (ŽSR), hoci ony sú tiež štátna spoločnosť a s našimi peniazmi
stopercentne počítali," dodal hovorca.
ZSSK zrejme klesnú aj mzdové či marketingové náklady. Táto úspora však
podľa Kováča nepokryje výpadok tržieb a zvýšené náklady na dezinfekciu
v čase pandémie. Zdôraznil, že pokiaľ ide o rušenie či pridávanie spojov
a ďalšie opatrenia, ZSSK je viazaná rozhodnutiami Ministerstva dopravy
a výstavby (MDV) SR.
ZSSK Cargo, ktorá poskytuje služby železničnej nákladnej prepravy, zaznamenala 10-pecentný pokles tržieb oproti plánu. "Tento
pokles evidujeme voči už upravenému plánu po zapracovaní vplyvov
recesie oceliarskeho priemyslu a dopytu po prepravách v druhej polovici
roka 2019, čo má samozrejme na spoločnosť výrazný negatívny dosah,"
spresnila riaditeľka kancelárie generálneho riaditeľa ZSSK Cargo Silvia
Kuncová. Časť poklesu je pritom naviazaná na opatrenia vlády. Zásadný
vplyv však majú aj opatrenia priemyselných podnikov v reakcii na
obmedzenia vlád a výrazný pokles dopytu po ich tovaroch.
Ako priblížila, najväčší prepad je okrem oceliarskeho priemyslu
v automobilovom a drevospracujúcom. Zároveň je viditeľné aj obmedzenie
vývozu kovov do najviac postihnutých krajín v regióne Talianska
a Švajčiarska. "Celkový dosah vplyvov pandémie je momentálne veľmi
ťažké odhadnúť. Predpokladáme však, že situácia sa začne stabilizovať
najskôr v treťom štvrťroku 2020," dodala Kuncová. Súčasne podotkla,
že náklady spojené s vybavením zamestnancov ochrannými a dezinfekčnými
prostriedkami a so zvýšenou dezinfekciou priestorov sú značné.
"Dramatické zníženie dopytu sa logicky odráža aj na potrebe
okamžitého hľadania rezerv v produktivite zamestnancov, technických
výrobných prostriedkov, ale, samozrejme, aj na hľadaní nových obchodných
prípadov s cieľom pokryť variabilné náklady," priblížila Kuncová.
Ubezpečila, že všetky kroky v oblasti zamestnanosti budú komunikované so
zástupcami odborov, od ktorých očakáva podporu v tejto neľahkej
situácii. "Manažment ZSSK Cargo sa vo zvýšenej miere sústreďuje na
úspory vo všetkých nákladových oblastiach. Zároveň prijímame opatrenia
na ďalšie zefektívňovanie interných procesov s využitím digitalizácie
nielen vo vzťahu k zákazníkom, ale aj dovnútra spoločnosti," ozrejmila.
Hovorca ZSSK upozornil, že ani cestovný ruch, ani doprava sa nevrátia na
rastovú krivku len tak. Predpokladá však, že železničná doprava je
schopná napomôcť pri rekonvalescencii krajiny po kríze. "Náš rast za
posledné roky bol postavený na rastúcej ekonomike, s ktorou súviseli
služobné cesty, dopravné zápchy i zvýšené cestovanie za rekreáciou. Toto
sa zo dňa na deň zázrakom nevráti. Nábehová krivka bude postupná,
pomalá a bolestivá. Určite bude zvádzať ekonómov k znižovaniu vlakových
frekvencií, čo by znamenalo tiež znižovanie atraktivity vlakovej
prepravy pre cesty do a z práce," priblížil Kováč.
Pokrízové obdobie by sa podľa neho mohlo stimulačne využiť na prípravu
a realizáciu infraštruktúrnych rozvojových projektov, ktoré sa v čase
rastu začnú razantne vyplácať.